23 травня окупанти завершили навчальний рік у нечисленних школах, які вони спромоглися відкрити на лівобережній Херсонщині. «Навчальний рік» у них був коротким – в одній зі шкіл він тривав вісім днів. Інформацію про останні дзвоники у школах опублікували окупаційні пабліки, повідомляє Центр журналістських розслідувань.
Не встиг у захопленому Іванівському ліцеї №2 Генічеського району відгриміти перший дзвоник, як уже пролунав останній. 23 травня тут, як і в інших нечисленних школах, котрі російські окупанти спромоглися відкрити на Херсонщині, відбулася «урочиста лінійка з нагоди завершення навчального року».
«Навчальний рік» у єдиній відкритій окупантами школі Іванівської територіальної громади розпочався 10 травня. Призначена загарбниками її директорка Марія Златова на травневому «першому дзвонику» згадувала, якою високою була якість освіти в Іванівці до повномасштабної війни, а зараз нібито має бути так само. Однак через вісім днів сидіння за партами навчання тут закінчилося.
Біля двох місяців протривав «навчальний рік» у Тавричанській школі Каховського району. Тут його розпочали 9 березня 2023 року і теж провели в прискореному режимі.
Менше трьох місяців «навчальний рік» у єдиній школі Рубанівської громади Каховського району. Перший окупаційний дзвоник пролунав тут тільки 1 березня 2023 року.
Довше пропрацювали три захоплені школи Нижньосірогозької громади Генічеського району. В Нижніх Сірогозах окупанти відкрили навчальний заклад у листопаді 2022 року, а у Верхніх Сірогозах і Новоолександрівці місяцем раніше. Як і в інших школах області в них переважно навчалися діти місцевих колаборантів, з цієї і сусідньої Іванівської громади.
Менше ніж півроку пропрацював і захоплений опорний ліцей у Великій Лепетисі Каховського району. Тут вдалося набрати лише три десятка учнів.
Загалом з 457 шкіл Херсонської області окупантам 1 вересня 2022 року вдалося відкрити лише п’яту частину – 91. Принаймні, такі цифри називав Центр національного спротиву. Однак більшість з них існували лише віртуально, тож реальна їхня кількість є в рази меншою. Самі ж окупаційні ЗМІ повідомили, що останні дзвоники в більшості захоплених шкіл відбулися в «заочному форматі».
Звісно, говорити про якість освіти в цих навчальних закладах не доводиться. Призначені окупантами директори завзято спалювали підручники, переводили навчальний процес на російські «стандарти» і відмовлялись від викладання української мови. Також вони хизувалися тим, що призначали вчителями людей без педагогічної освіти. Через відмову переважної більшості освітян працювати на окупантів, новоявлені директори шкіл змушені були брати на роботу пенсіонерів, яким далеко за 70 років, продавців, бухгалтерів і інших людей, які не мають жодного відношення до освіти.
Святкування «останніх дзвоників» окупанти перетворили, судячи з їхніх пабліків, на ярмарки марнославства. З цих повідомлень вдалося дізнатися, що окупаційний відділ освіти міста Каховка зараз очолила нова ставлениця окупантів – колаборантка Олена Мартинова, вчителька англійської мови і тепер уже колишня окупаційна директорка Каховської школи №5, про яку не раз писав ЦЖР. До цього «відділ освіти» Каховки очолювала малоосвічена продавчиня взуття Ірина Махньова, яку загарбники вигнали ще наприкінці вересня 2022 року, «православний бізнесмен» Ігор Бжезицький і недалека, але дуже амбітна Олена Терещенко, вчителька початкових класів Каховської школи №2, яку окупанти раніше призначили керуватися еешш місцевою школою №1.
Попри стрімкий кар’єрний зріст у окупантів і Олена Терещенко, і Олена Мартинова так і не змогли організувати навчання в захоплених школах Каховки. Всі навчальні заклади в цій громаді закрилися ще в жовтні 2022 року.
Нерідко захоплені школи і дитсадки окупанти і місцеві колаборанти використовували зовсім для інших цілей. Вони масово перетворювали їх на військові казарми. А також полюбляли влаштовувати в них п’яні застілля, які знімали на відео.
Далека навіть від натяку на освіту шкільна система на Херсонщині зусиллями окупантів перетворилася на фарс. Якби не одне але. Під ширмою так званої освіти загарбники насправді вирішували зовсім іншу свою задачу – намагалися обробити українських дітей російською пропагандою, привчити в них ненависть до України. Для цього вони активно навчали і продовжують їх навчати користуватися бойовою зброєю, щоб у майбутньому учні могли використовувати її проти інших українців. Тож Росія продовжує порушувати закони та звичаї війни, промиваючи мізки українським дітям і намагаючись їх перевиховати на свій лад.