Окупація Криму Росією вбила кримські порти – Смєлянський

Новини
Керченський торговий порт Фото: Isachenko Grigoriy

Окупація Криму Росією вбила кримські порти: п’ять торговельних і два рибних морських порти Криму і Севастополя в даний момент знаходяться на межі виживання, а Керченська переправа зупинила роботу. Західні санкції і рішення України закрити порти для заходження іноземних суден, прийняті у відповідь на окупацію РФ Криму і Севастополя, привели до втрати вантажообігу і прибутковості портів, а будівництво Керченського мосту остаточно позбавляє їх потоку вантажів і пасажирів і на російському напрямку. «Міністерство транспорту» Криму готує концепцію перетворення торговельних портів на «яхтенки». 

Про це пише економічний експерт  Юрій Смєлянський в дослідженні  Як працюють «кримські санкції». Порти Криму.  

Автор нагадав, що до введення в експлуатацію Керченського мосту кримські морські порти були єдиними інфраструктурними об’єктами, через які Росія могла забезпечувати товарне і сировинне постачання території захопленого півострова. Включно з перекиданням окупаційного угрупування військ, техніки і їх забезпечення.

На базі експропрійованих українських портів Росія створила «Государственное унитарное предприятие (ГУП)  «Крымские морские порты» , до складу якого на правах філій без створення юридичної особи вели  Керченський, Феодосійський, Ялтинський і Євпаторійський торговельні порти, Керченська поромна переправа  і «Госгидрография». Вся  морська інфраструктура Севастополя, пов’язана з морськими вантажними і пасажирськими перевезеннями увійшла в  «ГУП «Севастопольский морской порт». Упродовж 2014 -2015 років щодо  них були застосовані санкції ЄС і США, а у 2017 – санкції РНБО України. 

«Наслідком введення санкцій, різкого зменшення судозаходів і  згортанням економічної активності на окупованій території Криму став і той факт, що вже за підсумками 2014 року констатувалося зниження обсягів перевалки вантажів в кримських портах в більш ніж чотири  рази. Це були змушена визнати і окупаційна влада», – пише Смєлянський.

За відкритими даними, динаміка падіння вантажообігу в портах Криму і Севастополя в наступні роки виглядає так: 2016 рік – 13,8 млн тонн, 2017 – 11 млн, 2018 – 8,7 млн, 2019 – 4,3 млн тонн. Відповідно, скоротилась і доходність підприємств. 

«І якщо в перші чотири  роки окупації Криму головною причиною нестачі вантажів для перевалки були західні санкції, то з 2018 року конкурентом санкцій ЄС і США став Керченський міст. У рік відкриття руху по мосту – в 2018 році збитки ГУП «Кримські морські порти» збільшився до рекордних 411,8 млн руб. Хоча збитковість підприємства була хронічною і до цього», – пише Юрій Смєлянський.

Стабільно збиткова і діяльність ДУП «Севастопольський морський порт»: у 2018 році збитки склали 188 млн. руб. (вантажообіг впав до 200 тис. тонн), в 2017 – 63 млн руб, в 2015 – 115 млн. рублів.

«Статистика РФ говорить, що обсяги офіційного експорту та імпорту скоротилися до мінімуму, понад 80% всіх вантажів перевалюється в порту Керчі, при цьому 90% і більше усього вантажообігу портів – це каботаж. Іншими словами, практично весь вантажообіг – це перекидання товарів РФ – Крим – РФ, звідси і таке «навантаження» на Керченський МП. З початку 2020 року заходів іноземних суден (крім РФ) в порти окупованого Криму практично немає», – пише дослідник.

Дослідження проведене в рамках спецпроекту  спецпроекту Центру журналістських розслідувань  «Як працюють «кримські санкції”  у партнерстві з Центром прав людини ZMINA.

Нагадаємо: 

  • В липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 16.06.2014 р «Про закриття морських портів» були закриті морські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта і Євпаторія, а всі документи, видані капітанами морських портів з 15 липня 2014 року, є незаконними.
  • Порти Криму і Севастополя внесені до санкційних списків ЄС та США.  Для обходу санкцій використовується схема позапортової – рейдової перевалки вантажів у Керченській протоці або нейтральних водах з подальшим транспортуванням до закритих портів Криму.
  • За даними Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень», Фонду «Майдан закордонних справ» і порталу BlackSeaNews, починаючи з 2017 року вже 50 суден-порушників позбавлені реєстрації прапору за заходи в закриті Україною порти окупованого Криму за вимогою постійного представництва України при Міжнародній морській організації (International Maritime Organization, IMO), яке використовує інформацію про порушників, зафіксовану українськими фахівцями-волонтерами.