У справі ексглави Укравтодору Новака оголошено чотири підозри – НАБУ

Корупція
Фото: НАБУ

У рамках справи про створення злочинної організації, у рамках якої затримано екс-керівника «Украводору» Славоміра Новака, є підозри чотирьом особам, плануються ще підозри.

Про це на брифінгу розповіли керівники НАБУ і САП.

«Якщо я не помиляюсь, 4 осіб, на території Україні – поки 1, у Польщі – троє, серед яких керівник «Укравтодору», ще плануються підозри. Розслідувалося кримінальне провадження щодо посадових осіб «Укравтодору». Було встановлено, що рядом осіб було створено злочинну організацію, діяльність якої була спрямована на розкрадання коштів міжнародних організацій, які виділяли кошти для ремонту доріг в Україні.

Паралельно з цим процесом приблизно таке ж саме розслідування відбувалось і в Польщі. У листопаді 2019 року була створена міжнародна спільна слідча група», – розповів голова НАБУ Артем Ситник.

За його словами, зараз на території України – Києві, Львові – та на території Польщі проводяться більше 50 обшуків.

«На сьогоднішній день притягнуто до кримінальної відповідальності 4 особи, ряд осіб затримані, у тому числі керівник «Укравтодору», зараз обшуки закінчуються, і ми сподіваємось, що здобудем ще додаткові докази того, що документувалось на протязі тривалого часу», – додав Ситник.

«Злочинні дії фактично розпочинались на території України, а закінчувались і предмет неправомірної вигоди отримувався уже на території іншої держави», – додали в НАБУ.

«Подальші кроки – обрання запобіжних заходів щодо тих осіб, які відпрацьовуються на причетність до цих злочинів, а також – блокування і арешт коштів, активів цих осіб як на території України, так і на території Польщі», – підкреслив Ситник.

У САП додали, що слідчі дії тривають, тому поки не можуть називати компанії, причетні до злочинних дій.

«Події, які досліджувались у рамках слідчої групи – це події 2016-2019 років. Колишній в.о. голови «Укравтодору» з використанням свого службового становища вживав заходів щодо отримання для себе і для третіх осіб неправомірної вигоди.

Один із епізодів стосувався будівництва доріг на території України, коли українські компанії виконували будівництво, але з тих чи інших причин не могли виконати його до кінця у відповідні строки, і в.о. голови «Укравтодору» висловлював пропозиції, що за певну винагороду він «вирішував» їх проблеми щодо продовження договорів, уникнення штрафних санкцій», – розповіли у САП.

«Спосіб був специфічний, коли на території Польщі створювалось підприємство, і за рахунок неправомірної вигоди, яка передавалась або через треті юрособи, або готівкою, ці кошти поповнювали статутний капітал цього підприємства. У такий спосіб легалізовували кошти.

Інший епізод – це також в.о. голови «Укравтодору» пропонував створити одне спільне підприємство на території Польщі, з одним із міжнародних підприємств, яке здійснює будівництво доріг, він пропонував свої послуги щодо сприяння і пропонував, що 50% статутного капіталу компанії буде надано його людьми. І після завершення роботи в України планував очолити або увійти у наглядову раду компанії», – заявили на брифінгу.

«Сума тендерів, яка відпрацьовується, складає 270 млн євро», – додав Ситник. Складність розслідування полягала у тому, що колишній керівник «Укравтодору» використовував своє службове становище в Україні і висловлював прохання про отримання неправомірної вигоди, а сам факт її отримання відбувався на території Польщі. При цьому вживались максимальні заходи для маскування злочинів та незаконного походження коштів: неправомірна вигода надавалась шляхом створення на території Польщі компаній, та поповнення їх статутного капіталу коштами учасників тендерних процедур «Укравтодору». Керівниками новостворених компаній виступали близькі та підконтрольні колишньому керівнику «Укравтодору» особи.

Центральне антикорупційне бюро Польщі затримало колишнього міністра транспорту Польщі ексглаву Державної служби автомобільних доріг України (Укравтодор) Славоміра Новака.

НАБУ та САП спільно з Центральним антикорупційним бюро Польщі ЦБА та Окружною прокуратурою Варшави провели санкціоновані обшуки в Києві, Львові, а також на території Польщі в межах спільного розслідування діяльності злочинної організації в сфері дорожнього господарства. Слідчі дії здійснюють силами міжнародної слідчої групи в офісах Укравтодору, компаній-учасниць тендерів державної агенції, а також за місцем проживання колишніх посадовців державної агенції та громадян Польщі-ймовірних учасників злочинної організації.

Нагадаємо:

  • У 2020 році на «велике будівництво» і ремонт доріг Кабмін витратить рекордні 150 млрд гривень. Це 5,5 млрд доларів – тобто більше, ніж Україна запозичила у МВФ та інших кредиторів за рік. Про те чи зможе Укратрансбезпека виявляти і карати тих, хто розбиває українські дорогі дороги, ганяючи перевантажені фури і самоскиди, читайте в матеріалі Центру журналістських розслідувань Руйнівники доріг: чому Укртрансбезпека не може зловити всіх «засранців».