У кейсовому кримінальному провадженні, яке розслідують Головне управління СБУ в АРК і прокуратура автономії, фігурують 343 судна-порушники, які незаконно заходили до закритих Україною портів окупованого Криму.
Про це начальник ГУ СБУ в АРК Євген Нетужилов заявив у програмі «Питання національної безпеки» (проект Центру журналістських розслідувань, ефір ТРК Чорноморська).
«Головним управлінням СБУ в АР Крим разом із прокуратурою АРК здійснюється досудове розслідування у так званому кейсовому кримінальному провадженні. Там розглядається близько 343 суден-порушників порядку в’їзду-виїзду на тимчасово окуповану територію Криму», – сказав Нетужилов.
Він зазначив, що кваліфікація в цьому провадженні йде за спеціальною статтею 332-1 КК України (порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї).
«Якраз спеціальна стаття 332-1 і охоплює порушення, які відбуваються у внутрішніх морських водах, територіальному морі, морській економічній зоні. А якщо ми говоримо про статтю 332 ККУ, то це фактичний перетин державного кордону. Там є особливості щодо перетину державного кордону, для моряків – особливий порядок відкриття державного кордону і так далі. Тому ми говоримо про ті судна, які заходять до морських портів Криму з метою отримання якогось вантажу, здійснення економічних операцій тощо», – вказав начальник кримського главку СБУ.
Він також нагадав, що на даний час завдяки діям СБУ в Україні арештовано два судна-порушники за незаконні заходи до портів Криму. Ще одне судно Sky Moon з вантажем соди виробництва Кримського содового заводу олігарха Дмитра Фірташа арештовано військовою прокуратурою за порушення митних правил та конфісковане українським судом.
Нагадаємо:
- В липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 16.06.2014 р «Про закриття морських портів» були закриті морські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта і Євпаторія, а всі документи, видані капітанами морських портів з 15 липня 2014 року, є незаконними.
- Порти Криму і Севастополя внесені до санкційних списків ЄС та США. Для обходу санкцій використовується схема позапортової – рейдової перевалки вантажів у Керченській протоці або нейтральних водах з подальшим транспортуванням до закритих портів Криму.
- За даними Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень», Фонду «Майдан закордонних справ» і порталу BlackSeaNews, починаючи з 2017 року вже 50 суден-порушників позбавлені реєстрації прапору за заходи в закриті Україною порти окупованого Криму за вимогою постійного представництва України при Міжнародній морській організації (International Maritime Organization, IMO), яке використовує інформацію про порушників, зафіксовану українськими фахівцями-волонтерами.