Нова ільменітова схема: постачання сировини для заводу Фірташа в Криму тепер проходить через Єгипет

Новини

Розслідувальська група SeaKrime зафіксувала нову схему постачання ільменіту на завод олігарха Дмитра Фірташа в окупованому Криму. Відтепер сировина для підприємства «Кримський Титан» (Армянский филиал ЗАО «Юкрейниан Кемикал Продактс») надходить через Єгипет.

Про це йдеться у матеріалі Катерини Яресько на сайті «Миротворець».

Схему поставок сировини для підприємства Фірташа на півострові журналісти-розслідувачі відстежили за допомогою судна YUNUS EMRE (IMO: 9132519), яке доставило 11 800 тонн ільменіту з порту Чорноморськ (Україна) в Дамієтту (Єгипет). В єгипетському порту його було перевантажено на сирійське судно LAODICEA, яке доставило сировину для «Кримського Титану» в окупований Севастополь.

YUNUS EMRE завантажилось в Чорноморську ільменітом протягом 27-28.02.2021 і вийшло, вказавши порт призначення Самсун (Туреччина). Однак незабаром судно змінило курс і пішло в сторону протоки Босфор.

6 березня 2021 завантажений ільменітом YUNUS EMRE прийшов до єгипетського узбережжя. Водночас поруч було зафіксовано сирійське судно LAODICEA (IMO: 9274343, MMSI: 468393000, Call Sign: YKRM, Flag: Syria [SY]), яке вказувало порт призначення Дамієтта. LAODICEA прийшла в Єгипет з сирійського порту Латакіа в баласті.

Судно LAODICEA разом з судновласником, державною сирійською компанією, знаходяться в санкційному списку США.

Деякий час судна YUNUS EMRE і LAODICEA стояли поруч на якірній стоянці порту Дамієтта.

Вранці 9 березня YUNUS EMRE стало до причалу єгипетського порту, а LAODICEA поки що залишилась на якірній стоянці. Ввечері 09.03.2021 LAODICEA було ошвартовано до причалу біля YUNUS EMRE. 14 березня обидва судна покинули єгипетський порт з різницею менше двох годин.

«Нам відомо, що під час перебування досліджуваних нами суден в єгипетському порту YUNUS EMRE позбувся свого вантажу, який він отримав в Чорноморську, а LAODICEA навпаки, завантажилась цим ільменітом. Однак при виході з Дамієтти 14.03.2021 обидва судна вказували в AIS той статус, який в них був до відвідування Єгипту», – пише Яресько.

Наступного дня в AIS вже було відображено реальний стан обох суден – YUNUS EMRE вказав статус «в баласті», а LAODICEA показала, що йде з вантажем.

«На підставі аналізу синхронної поведінки та факту одночасного перебування обох суден в єгипетському порту Дамієтта можна зробити висновок, що розвантаження YUNUS EMRE і завантаження LAODICEA йшло одночасно. Отже члени екіпажу YUNUS EMRE мають фігурувати як свідки в кримінальному провадженні щодо незаконного рейсу з ільменітом сирійського судна LAODICEA в окупований Крим. Судно YUNUS EMRE після участі в ільменітовій оборудці прийшло на завантаження в Херсон», – додала Яресько.

LAODICEA пройшла Босфор 19.03.2021 і вимкнула судновий транспондер. При проходженні Босфора судно було зафіксовано шіпспоттером Yörük Işık. На фотографії видно, що судно завантажене.

LAODICEA направилась до узбережжя окупованого Криму і ввечері 20.03.2021 зайшла в закритий Україною порт Севастополь. Судно було ошвартовано до причалу №21, на якому здійснює діяльність стівідорна компанія «Авліта» (в російських реєстрах фігурує як «Авал»). На причал було вивантажено 11 800 тонн ільменіту і LAODICEA покинула порт вранці 22.03.2021.

При проходженні Севастопольської бухти LAODICEA була зафіксована за допомогою технічних засобів. Судно LAODICEA йде на фоні гарно впізнаваної панорами Севастополz, що показано на наступному зображенні.

При цьому судно продовжує перебувати поза зв’язком в AIS.

«В розпорядженні журналістів SeaKrime є й інші докази, які підтверджують, що вантаж з YUNUS EMRE в єгипетському порту було завантажено на LAODICEA, а також що вантаж, який було доставлено сирійським судном в Севастополь, є ільменітом. Однак в умовах системної протидії журналістській діяльності нашого проєкту з боку окупантів ці документи не можуть бути оприлюдненими», – зазначила Яресько.

Отже, вказують журналісти-розслідувачі, ільменітові схеми вперше перемістилися в Середземне море за час їх спостережень (з кінця 2016 року оприлюднено 70 статей). До списку портів Туреччини, Румунії та Болгарії, в яких відбувалося перевантаження сировини для «Кримського Титану», тепер додається єгипетська Дамієтта. Нова схема є більш затратною для контрабандистів, оскільки включає тривалу подорож в Єгипет та повернення в Крим.

Нагадаємо:

  • «Кримський Титан» – хімічний завод українського олігарха Дмитра Фірташа в окупованому Армянську, для роботи якого потрібна ільменітова руда. Після припинення вантажних перевезень до окупованого Криму залізницею, в обхід санкцій ільменіт вже не один рік доставляють морем. Спочатку це була контрабанда ільменіту з українських родовищ через порт в Іллічівську. Потым схема отримал новий маршрут: із турецького порту Самсун руду доправляють у Керченську протоку, де на рейдовій перевалці порту «Кавказ» перевантажують на російські судна і відправляють у керченський порт Камиш-Бурун. При цьому у схемі поставок ільменіту з’явились і судна під українським прапором. Як виявив Центр журналістських розслідувань, вони записані на три компанії із однією адресою у Херсоні, однак легалізованою в Україні є лише одна із них.
  • Детальніше читайте в розслідуванні Центру журналістських розслідувань «Двоокис Фірташа».
  • Українські правоохоронці розслідують справу про ільменітову схему за фактами порушення Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію Криму та виїзду з неї (ст. 332-1 Кримінального кодексу України), оскільки чинне законодавство не передбачає покарання за поставки в Крим товарів через закриті порти, порушення санкцій чи схеми їх обходу.