Правозахисники розповіли про міфи при отриманні адміністративних послуг

Життя

Правозахисники розповіли про міфи і правду при отриманні адміністративних послуг в Україні.

«Кожен із нас хоч раз у житті звертався за отриманням тих чи інших адміністративних послуг. Комусь довелось обмінювати паспорт, хтось оформлював свідоцтво про народження дитини, інші ставали на квартирний облік, і так далі. Випадки могли бути зовсім різними, однак для більшості вони супроводжувалися труднощами. Отож, сьогодні Юридичний порадник вирішив допомогти розібратися з 5 найбільш поширеними твердженнями про адміністративні послуги та порядок їх отримання», – повідомляє чат-бот «Юридичний радник для переселенців», розроблений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».

Усі адміністративні послуги платні – Міф

Насправді, частину адміністративних послуг можна отримати цілком безкоштовно. Зокрема, згідно зі ст. 11 Закону «Про адміністративні послуги» надання адміністративних послуг у сфері соціального забезпечення громадян здійснюється на безоплатній основі. Разом з тим найбільш популярні адміністративні послуги дійсно є платними. Зокрема, доведеться платити адміністративний збір за:

  • надання відомостей з Державного земельного кадастру;
  • реєстрацію/зняття з реєстрації місця проживання особи;
  • видачу витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
  • державну реєстрацію права власності на нерухоме майно;
  • державну реєстрацію іншого речового права на нерухоме майно (крім іпотеки);
  • видачу сертифіката в разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта тощо.

Перебіг строків звернення за отриманням адміністративних послуг зупинено на час карантину – Правда

Дійсно, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.

Адміністративні послуги можна отримати виключно через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) – Міф

Насправді, адміністративні послуги можуть надаватися як суб’єктами надання адміністративних послуг (наприклад, службою у справах дітей, ДМС України, органом соціального захисту населення тощо) безпосередньо, так і через центри надання адміністративних послуг. Крім того, отримати їх можна в електронній формі, у тому числі через Єдиний державний портал адміністративних послуг: https://my.gov.ua/

Однак, якщо певні послуги віднесено до компетенції ЦНАП за законом, суб’єктам надання адміністративних послуг забороняється приймати заяви, видавати оформлені документи (у тому числі рішення про відмову в наданні адміністративних послуг), крім випадків подання заяв через Єдиний державний портал адміністративних послуг.

Перелік адміністративних послуг у різних центрах надання адміністративних послуг (ЦНАП) відрізняється – Правда

Така ситуація пов’язана зі ст. 12 Закону України «Про адміністративні послуги», яка передбачає, що перелік адміністративних послуг, які надаються через ЦНАП, визначається органом, який прийняв рішення про утворення такого центру (наприклад, міською радою) на свій розсуд. При цьому через ЦНАП обов’язково мають надаватися адміністративні послуги органів виконавчої влади, за списком, передбаченим Кабінетом Міністрів України. Про перелік таких послуг, які надаються у центрах під час карантину, можна дізнатися тут: https://bit.ly/37KL6sa

Усі адміністративні послуги можна отримати онлайн – Міф

Як би того нам не хотілося, але онлайн наразі можна отримати лише частину адміністративних послуг. При цьому, аби скористатися такою можливістю, доведеться користуватися різними вебсайтами. Так, в електронній формі певні адміністративні послуги можна отримати через сайт Міністерства соціальної політики України (наприклад, оформити субсидію), портал «Дія», Кабінет електронних сервісів тощо.

Нагадаємо:

  • Державна міграційна служба України відзначає, що в період дії карантину не буде застосовувати штрафні санкції за несвоєчасне звернення громадян в підрозділи ДМС для оформлення ID-карти або вклеювання фото в паспорт.
  • Переселенці з Донбасу тепер можуть оформити паспорт у найближчому підрозділі Державної міграційної служби за фактичним місцем проживання чи перебування особи. Саме такий порядок оформлення документів, що посвідчують особу, з 2014 року діє для внутрішньо переміщених осіб з окупованого Криму.
  • Правозахисники пояснили, що треба робити внутрішньо переміщеним особам (ВПО) та мешканцям непідконтрольних Україні окремих районів Донецької та Луганської областей, щоб вклеїти фотокартки до паспорта при досягненні 25- та 45-річного віку.
  • Правозахисники пояснили, що є правдою або міфом у найбільш популярних твердженнях стосовно паспорта громадянина України для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), щодо яких ходить багато чуток.